SWEHL || LHL
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Prospect Activation

4 posters

Gå ner

Prospect Activation Empty Prospect Activation

Inlägg av Admin tor 14 nov 2013, 22:12

Tanken slog mig för att det är färre målvakter i årets databas, än normalt (troligtvis pga kort NHL-säsong 2012-2013).

Men...

Vill ni ha tillåtelse att aktivera 1 prospect (målvakt eller utespelare) per säsong, under pågående säsong, som INTE gjort 10 NHL-matcher?

Kriterierna för att detta över huvud taget ska accepteras av mig, är följande:
* Spelaren ska ha spelat minst 1 NHL-match eller AHL-match under pågående säsong. (Detta för att det är möjligt att drafta vilken spelare som helst i hela världen, som matcher ålders-kriterierna. Vi vill inte ha någons polare i spelet, som spelar i Div3 hemma i Sverige...)
* Spelaren kommer tilldelas lägsta stats i samtliga egenskaper (kommer inte ihåg om jag har standard 35 eller 40...)


Inga formler alls kommer alltså att appliceras vid skapandet av dessa spelare, utan de får standard lowest Skill Points i alla egenskaper. Det blir antingen 35 eller 40, men skulle tro att det blir 35. Detta är alltså i tillägg till de spelare du kan aktivera med dagens regler (de som gjort 10 NHL-matcher eller fler under pågående säsong). Anledningen till att jag startar en diskussion om det här, är att minimera antalet reserver ytterligare. Ingen av dessa spelare kommer troligtvis ha en chans att slå sig in i ditt Pro Team, så se inte detta som en möjlighet att få in din favoritspelare i laget snabbare än vanligt, när du meddelar dina åsikter.

Vad tycker du?
Fyller detta ingen funktion alls, eller kan detta faktiskt minska antalet reserv-spelare i ligan?

Gör dig hörd!


Fredrik Laving, SWEHL och LHL

Admin
Admin

Antal inlägg : 127
Registreringsdatum : 13-08-27

https://lavesleagues.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av SWEHLCap/LHLRedWings fre 15 nov 2013, 15:31

endast aktivera 1 målvakt, eftersom det är som du säger lite få antal målvakter. utespelare finns det gått om så där ser jag ingen anledning till att kunna/behöva göra det

SWEHLCap/LHLRedWings

Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 13-08-27
Ålder : 46
Ort : Kumla

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av Columbus-SWEHL fre 15 nov 2013, 18:07

Alltså är det bara målvakter det är ont om? Har bristen gjort sig uttryckt? Jag har ingen koll på vad folk har i sina farmlag...

Rent allmänt så kan jag tänka mig att har man en prospect som är aktiv i dom två största proffsligorna i nordamerika (NHL och AHL) i nuvarande säsong (aktiv innebärande att han har fått spela minst en match), så kan man väl få aktivera honom om man är i behov av att fylla farmarlaget. Som du säger så kommer spelaren att vara helt värdelös och bara utfyllnad.

Vad 10-matchers regeln har för syfte vet jag inte? Men eftersom spelaren ändå inte blir bra så känns en sådan regel bara onödig.

Columbus-SWEHL

Antal inlägg : 19
Registreringsdatum : 13-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av Admin fre 15 nov 2013, 22:41

10-matchersregeln fyller en funktion, men mest för mig. Jag beslutade för länge sedan att det skulle vara okej att aktivera prospects under säsong, men eftersom att jag inte ville göra någon bedömning av spelaren, ville jag ha lite statistik att gå på.

Kalkylbladet kan ju räkna ut egenskaperna för spelare bara efter en NHL-match, men med 10 matcher som grund får jag fram bättre (lite mer verklighetstrogna) egenskaper. Dessutom har spelaren ingen chans att få några egenskaper att hurra för efter bara en NHL-match.

Därför, i grunden, sattes gränsen till 10 matcher under pågående säsong.

----------------

Jag gillar idén om att bara få aktivera 1 målvakt. Det är faktiskt bara målvakter det är "brist" på. I dagsläget finns det 5,37 målvakter per lag. Det säger sig självt att om ett lag har 6 målvakter (vilket jag definitivt inte har något emot), så står något annat lag med 3 eller 4 målvakter. Då tål man varken en skada på målvakt, eller 94% i Condition. "Se till att ha tillräckligt med målvakter, det finns ju faktiskt mer än 5 per lag" kan man tycka. Men det medför ju bara att OV 47-målvakternas trade-värde ökas mer än önskvärt.

Men... Kan någon göra research på hur många prospect-målvakter det finns i ligan, som fått göra minst 1 AHL-match i år? Det är faktiskt möjligt att det inte är tillräckligt många för att göra någon skillnad, och då kanske vi måste titta på ytterligare någon lösning?

------------------

Att få lov att aktivera hur många prospects som helst, så länge de spelat en NHL-match eller AHL-match, är ett alternativ. Jag vet dock inte hur positiv till det jag är, eftersom att det inte finns behov för massa extra utfyllnadsspelare. Ska man kalla det för "vid behov", måste man reda ut begreppet "vid behov". I dagsläget finns det massvis med spelare på Free Agent-listan, så enligt mig finns det inget behov. Målvakter blir såklart en annan sak.

Det finns några punkter jag kan peka på här:
* Att aktivera spelare tar tid. Inte så att jag sitter 20 minuter med en spelare som ska ha 35 i alla egenskaper, men det är ändå en tidsbov, och något som känns både tråkigt och jobbigt när man har massa andra viktiga ligarelaterade saker att lägga sin tid på. (Se Trello). Säg att alla 30 lag i en liga aktiverar 4 utfyllnadsspelare var (120 spelare för en liga, 240 totalt för båda ligorna), så är det helt plötsligt snack om mätbar tid.
* Som redan nämnt, behövs det verkligen 4-5 utfyllnads-utespelare extra per lag per säsong? Det är trots allt något sådan som kommer hända om man släpper reglerna.
* Spelarfilen blir större, ju fler spelare som ligger i den (självklarhet). Jag har redan stora problem med att uppdatera spelarfilen dagligen, främst i SWEHL (under de värsta dagarna brukar jag ge upp efter 30 minuter med försök). Är servern lite för upptagen (det ligger massa andra hemsidor på samma server), så hjälper det ibland inte ens att dela upp spelarfilen i 4 delar, och ladda upp dem var för sig (vilket betyder mindre filer per uppladdning, och större chans att uppladdningen hinner gå igenom innan servern time-out'ar mig). Uppladdningen av filerna tar ibland för lång tid i alla fall, och jag tappar connection med servern (vilket resulterar i att alla spelare inte blir uppdaterade den aktuella dagen). Nu ska inte detta vara ett avgörande argument, eftersom att det med tanke på förutsättningarna ändå är min plikt att få allt att fungera. Jag tar ändå upp det för att, låt säga 4 spelare gånger 30 lag = 120 extra utfyllnadsspelare, blir ganska onödigt. Denna kategori spelare kommer ju i alla fall att aktiveras efter säsongen.

Jag är så klart öppen för att diskutera även detta förslag, men då får man diskutera det utifrån ligans totala behov eller önskemål, inte att det är coolt att ha en 18-åring i laget som precis debuterat i AHL. =)

---------------------------

Och så lite generellt...

En spelare som aktiveras efter 10 NHL-matcher blir aldrig särskilt bra, men det ska vara möjligt att komma upp i 65-70 i de flesta egenskaperna. Då krävs givetvis riktigt bra statistik. Trenden jag tycker mig se den här säsongen, och efter att ha pratat med olika GMs, är att folk inväntar ungefär halv spelad NHL-säsong, för då är chansen mycket större att egenskaperna blir bra (förutsatt att spelaren har statistiken för det).

Antalet målvakter i årets databas är 161. Förra säsongen var det 170. Årets snitt per lag är 5,37. Förra årets snitt var 5,67. Marginell skillnad? Kanske, men avsaknaden av målvakter i ligan kändes inte lika påtaglig förra säsongen. Det är som sagt intressant att veta hur många extra målvakter vi kan få in i ligan, om man får aktivera varsin målvakt som gjort minst 1 AHL-match.

---------------------------

Eller ska man diskutera fri aktivering av målvakter, så länge de spelat minst 1 AHL-match under pågående säsong?

Admin
Admin

Antal inlägg : 127
Registreringsdatum : 13-08-27

https://lavesleagues.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av Columbus-SWEHL lör 16 nov 2013, 08:13

I SWEHL finns det i dag 6 prospect-målvakter som har spelat minst 1 match i AHL eller NHL.

Med "behov" så syftade jag på om laget har så kallade reservspelare som jag har sett ibland, inte riktiga spelare utan bara utfyllnad för att få en hel trupp.

Men det är klart, det är ju du Laving som i slutändan bestämmer. Det är du som får lägga tid på arbetet. Så det som funkar bäst för dig är det som gäller, även om det är bra att du frågar efter feedback! Smile

Columbus-SWEHL

Antal inlägg : 19
Registreringsdatum : 13-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av Admin lör 16 nov 2013, 22:19

Ähh, det är inte nödvändigtvis jag som tar ett beslut i en sådan här fråga. Det jag gillar med diskussioner kring regler, är att det ofta dyker upp förslag som är lika bra, eller bättre, än mina egna.

Det är synd att det bara handlar om 6 målvakter. Det skulle göra lite skillnad, men inte mycket skillnad.

Det är väl helt enkelt så att NHL- och AHL-laget rent generellt bara använder sig av 2-3 målvakter per säsong. I grund och botten så skulle ju det givetvis räcka även för oss, men simulatorn innehåller några hål här och var. Ska förklara vad jag menar.

Simulatorn funkar ju så att när en spelare hamnar på 94% i Condition, så är han inte tillgänglig för spel. Det är jävligt synd, speciellt med tanke på målvakterna. Det jag själv kan styra, är hur fort en målvakt/utespelare ska bli trött, och även "Recovery Rate". Så i grund och botten så kan jag ställa in det så att målvakterna inte blir trötta, men då står vi inför ett "problem" som har med verklighetsförankring att göra: Hur många målvakter klarar av att stå 80 matcher under en NHL-säsong? För det är ju det som kommer hända hos oss, om målvakterna inte blir trötta.

...

Men med tanke på hur få det är som är intresserade i den här frågan, lär det till slut bli jag som tar beslutet i alla fall...

Admin
Admin

Antal inlägg : 127
Registreringsdatum : 13-08-27

https://lavesleagues.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av DucksGM sön 17 nov 2013, 15:42

Håller med om att detta kan vara en bra idé för målvakter. Det kan nog hjälpa en del lag om det behövs vid skador etc, istället för att få en jobbig och dyr reservspelare för att det inte finns några målvakter. Som sagt utespelare finns det ju gott om så där är nog behovet inte lika stort.

DucksGM

Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 13-08-28

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av Admin lör 23 nov 2013, 12:29

3 GMs som engagerat sig i frågan... Jag tolkar det som att detta inte är en viktig fråga. Inga ändringar i reglerna kommer göras.

Admin
Admin

Antal inlägg : 127
Registreringsdatum : 13-08-27

https://lavesleagues.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Prospect Activation Empty Sv: Prospect Activation

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet